Det er enkelt å handle litt for mye. Rydd opp i dag med et forbrukslån.

Personvern og sikkerhet

OPP Finans er opptatt av sikkerheten din. Nedenfor følger personvernreglene våre.

Personvernregler

1. Regler om bankens behandling av personopplysninger

Gjensidige Bank har eget personvernombud som har i oppgave å drive opplæring internt i virksomheten om behandling av personopplysninger, og å påse at denne behandlingen foregår i henhold til gjeldende lover og regler.

Personvernombudet er også en ressursperson for deg som kunde. Om du lurer på noe rundt Gjensidige Banks behandling av personopplysninger, eller du har innspill til oss, kan du kontakte vårt personvernombud på e-post personvernbank@gjensidige.no.

2. Regler om bankens behandling av personopplysninger

Personopplysningsloven med forskrifter og Datatilsynets konsesjonsvilkår regulerer bankens adgang til å behandle personopplysninger. På denne bakgrunn har banken utarbeidet utfyllende personvernregler. Disse reglene supplerer de øvrige avtalevilkår som banken har inngått med kunden og gjelder for alle tjenesteforhold, både nåværende og fremtidige. 

Med personopplysninger forstås kundeopplysninger og vurderinger som kan knyttes til deg som personkunde.

Dersom ikke annet hjemmelsgrunnlag foreligger, vil bankens behandling basere seg på frivillig, uttrykkelig og informert samtykke fra kunden. Samtykke er for eksempel ikke nødvendig for personopplysninger som registreres og brukes for å gjennomføre en avtale eller utføre et oppdrag fra kunden.

3. Behandlingens formål

Formålet med bankens behandling av personopplysninger er i første rekke kundeadministrasjon, fakturering og for å oppfylle de forpliktelser som banken har påtatt seg for gjennomføring av oppdrag og tjenesteavtaler med kunden, herunder gjennomføre betalingstransaksjoner til kundens konto. Banken vil for øvrig behandle personopplysninger i den grad lovgivningen påbyr eller gir adgang til det eller kunden har samtykket til slik behandling.

Utover dette behandles personopplysninger bl.a. til følgende formål:

  • Kundeoppfølging og markedsføring (se pkt. 9)
  • Risikoklassifisering av kunder og kredittporteføljer (se pkt 10)
  • Forebygging og avdekking av straffbare handlinger (se pkt 11)
  • Lydopptak ved melding om tap av betalingsinstrument (se punkt 12).
4. Informasjon om behandlingen og innsynsrett

Informasjon om kundens tjenesteavtaler med banken vil i hovedsak bli gjort tilgjengelig i kundens nettbank. Dersom kunden ikke har nettbank eller på annen måte kan lese elektroniske dokumenter, vil informasjonen kunne gis på papir. Kunden kan ved skriftlig og undertegnet henvendelse til banken kreve innsyn i øvrige registrerte personopplysninger, beskrivelse av hvilke typer opplysninger som behandles og nærmere informasjon om bankens behandling av opplysningene.

Innsynsretten omfatter også antall elektroniske oppslag samt tidspunktet for oppslaget som ansatte i banken eller hos bankens databehandler har foretatt i kontoer eller øvrige kundeengasjement. Innsynsretten i elektroniske oppslag er begrenset til et tidsrom på inntil tre måneder etter oppslaget. Ved enkeltkunders særlig behov kan banken begrense antall ansatte i banken som skal ha tilgang til, og innsyn i, kundens personopplysninger.

5. Personopplysninger som registreres av banken

Personopplysninger som registreres vil banken i hovedsak motta direkte fra kunden. Ved innsamling av opplysninger fra tredjepersoner (for eksempel fra andre banker/finansforetak og kredittopplysningsforetak) vil kunden bli varslet, med mindre innsamlingen er lovbestemt, varsling er umulig eller uforholdsmessig vanskelig eller det er på det rene at kunden allerede kjenner til den informasjon varselet skal inneholde.

Dersom banken ønsker å innhente opplysninger fra kunden som ikke er nødvendige for ivaretakelse av avtaleforholdet, skal banken først informere kunden om at det er frivillig å gi fra seg opplysningene og hva opplysningene vil bli brukt til (det vil si formålet med behandlingen).

 

6. Personopplysninger som registreres av banken

Banken vil ved avtaleinngåelsen og under det løpende avtaleforholdet registrere opplysninger om kunden og andre personer som har tilknytning til avtaleforholdet, for eksempel disponenter. Banken vil også registrere opplysninger om personer som banken har avslått å inngå avtale med i den hensikt å kunne underrette vedkommende om avslaget og eventuelt i ettertid å kunne dokumentere forholdet, herunder at et avslag om innskudd og betalingsoppdrag var saklig begrunnet. 

7. Utlevering

Registrerte personopplysninger vil bli utlevert til offentlige myndigheter og andre utenforstående når dette følger av lovbestemt opplysningsplikt eller opplysningsrett. Dersom lovgivningen tillater det og bankens taushetsplikt ikke er til hinder, vil personopplysninger også kunne bli utlevert til andre banker og finansforetak samt samarbeidspartnere for bruk innenfor de formål som er angitt for behandlingen. Utlevering vil også kunne skje til andre parter som er involvert i en betalingstransaksjon så langt dette er nødvendig for å gjennomføre transaksjonen på en sikker måte. Overføring av personopplysninger til bankens databehandlere anses ikke som utlevering.

Banken vil også utlevere personopplysninger til annet foretak i konsernet eller konserngruppen, så fremt utlevering er nødvendig for å tilfredsstille konsernbaserte styrings-, kontroll- og/eller rapporteringskrav fastsatt i lov, eller i medhold av lov. Det forutsettes at behandlingen av personopplysningene er underlagt taushetsplikt i det foretaket opplysningene utleveres til.

Ved utføring av betalingsoppdrag til eller fra utlandet vil tilhørende personopplysninger bli utlevert utenlandsk bank og/eller dennes medhjelper. Det vil være mottakerlandets lovgivning som regulerer i hvilken grad slike personopplysninger vil bli utlevert til offentlige myndigheter eller kontrollorganer, for eksempel for å ivareta mottakerlandets skatte- og avgiftslovgivning og tiltak mot hvitvasking av penger og terrorfinansiering.   

8. Konsernkunderegister

Bank som samarbeider med andre selskaper innenfor samme finanskonsern eller konserngruppe kan ha et felles kunderegister.  Dette gjelder bl.a. for forsikringsselskap, finansieringsforetak og forvaltningsselskap for verdipapirfond. Formålet med konsernkunderegisteret er å administrere kundeforholdet og samordne tilbudet av tjenester og rådgivning fra de forskjellige selskapene i konsernet/gruppen.

Konsernkunderegisteret vil inneholde nøytrale opplysninger om kunden som navn, fødselsdato, adresse og kontaktopplysninger, opplysninger om hvilket konsernselskap vedkommende er kunde i og hvilke tjenester og produkter kunden har avtale om. Fødselsnummer kan utleveres til og registreres i felles konsernkunderegister når formålet er administrasjon av kundeforhold.

9. Kundeoppfølging og markedsføring

Banken vil informere kunden om produkter innen de produktkategoriene hvor det allerede foreligger et avtaleforhold mellom kunden og banken. Bankens produkter deles i følgende kategorier:

  • Betalingstjenester
  • Spare- og innskuddsprodukter
  • Lån og andre kreditter

Uten samtykke fra kunden vil banken kunne benytte følgende nøytrale opplysninger til kundeoppfølging og markedsføring: Kundens navn, kontaktopplysninger, fødselsdato og hvilke tjenester eller produkter kunden har inngått avtale om. Slike nøytrale opplysninger vil banken eventuelt innhente fra et felles konsernkunderegister.

Markedsføres det produkter og tjenester innen en annen produktkategori enn den som banken og kunden har inngått avtale om (se første avsnitt), kreves det samtykke fra kunden for å benytte andre kundeopplysninger enn de nøytrale.

Kunden kan ved henvendelse til banken kreve sitt navn sperret for bruk i markedsføringsøyemed.

10. Risikoklassifisering av kunder og kredittporteføljer

Banken vil etter regler i finansieringsvirksomhetsloven behandle kredittopplysninger og andre personopplysninger i forbindelse med etablering og bruk av systemer for beregning av kapitalkrav for kredittrisiko. Med systemer for interne målemetoder menes her bankens modeller, arbeids- og beslutningsprosesser for kredittgivning og kredittstyring, kontrollmekanismer, IT-systemer og interne retningslinjer som er knyttet til klassifisering og kvantifisering av institusjonens kredittrisiko og annen relevant risiko.

Personopplysninger til dette formålet vil kunne innhentes fra kredittopplysningsforetak.

11. Forebygging og avdekking av straffbare handlinger - hvitvaskingsmeldinger

Banken vil behandle personopplysninger med formål å forebygge, avdekke, oppklare og håndtere bedragerier og andre straffbare handlinger. Opplysningene vil bli innhentet fra og utlevert til andre banker og finansinstitusjoner, politiet og andre offentlige myndigheter. Oppbevaringstiden vil være inntil ti år etter registreringen.

Banken vil behandle personopplysninger for å oppfylle undersøkelses- og rapporteringsplikten for mistenkelige transaksjoner etter hvitvaskingsloven. Banken er pålagt å rapportere mistenkelige opplysninger og transaksjoner til ØKOKRIM v/ Enheten for finansiell etterretning (EFE).

Kunden har etter personopplysningsloven § 23 første ledd bokstav b) og bokstav f) ikke innsyn i de opplysninger banken har registrert for disse formålene.

12. Lydopptak ved melding om tap av betalingsinstrument

For å gi kunden mulighet til å dokumentere melding om tap av betalingsinstrument, vil banken eller den meldingstjeneste banken tilbyr sine kunder å benytte, kunne gjøre lydopptak av slike meldinger. Lydopptaket vil i så fall bli oppbevart i 18 måneder.

13. Retting og sletting

Banken vil slette eller anonymisere registrerte personopplysninger når formålet med den enkelte behandling er oppfylt, med mindre opplysningene skal eller kan oppbevares utover dette som følge av lovgivningen. Innenfor de begrensninger som er fastsatt i personopplysningsloven kan kunden kreve å få rettet eller slettet mangelfulle og unødvendige personopplysninger.

Våre offisielle kanaler på nett

Her finner du oss på nett

Nettsider  

Oppfinans.no
Dette er vår nettside for privatkunder. Siden inneholder informasjon om forbruksfinansiering. http://www.oppfinans.no

Gjensidige.no    
OPP Finans er en del av Gjensidige Bank. Nettsiden til Gjensidige inneholder informasjon om Gjensidiges produkter, samt informasjon for jobbsøkere, investorer og journalister.  http://www.gjensidige.no

Sosiale medier    
Facebook  https://facebook.com/oppfinans

E-post, nyhetsbrev og undersøkelser    
E-postadresser betraktes som konfidensiell informasjon, og de vil ikke bli solgt eller distribuert til andre utenfor Gjensidige, med unntak av tredjepartsaktører eller driftspartnere. Vi har en databehandleravtale med disse selskapene.

Vær skeptisk til e-poster som omhandler kundeforholdet ditt hos oss, og som kommer fra ukjente avsendere. Av sikkerhetshensyn vil vi aldri be deg oppgi personlige opplysninger – som for eksempel fødselsnummer, kontonummer, brukernavn, PIN-kode eller helseopplysninger – via e-post. Dersom du mottar e-post som tilsynelatende er fra oss og som ber deg oppgi sensitiv informasjon, bør du være forsiktig.

Vi sender med jevne mellomrom ut e-post til våre kunder. Det vil noen ganger ligge aktive lenker i disse e-postene til for eksempel markedsundersøkelser eller informasjon om relevante produkter. For å forhindre forsøk på phishing (svindel) er dette lenker som kun fører til sider med informasjon, ikke innloggingssider. Les om e-postsvindel (phishing) på  nettvett.no.

Questback/Easy Research

Vi bruker Questback Essentials og Easy Research som verktøy for blant annet å måle kundetilfredshet. Easy Research eies av Questback. Undersøkelsene besvares på domenene easyresarch.se og questback.com/no

Bring Dialog

Vi benytter Bring Dialog for å sende nyhetsbrev og markedsføring til e-postadresse din. Avsenderen er da  oppfinans@bringdialog.no . Åpner du nettversjonen av e-posten, vises denne på domenene  http://goto.nettsvar.no  eller http://g.nettsvar.no. Holder du markøren over en artikkel på disse sidene, vil du i tillegg kunne se domenet  http://oppfinans.epostklikk.no.

Campaign Monitor 
Vi benytter  post=oppfinans.no@cmail2.com  for å sende ut påminnelse om å fullføre søknad. Påminnelsen får du etter registrering på mobilsiden vår.

Agentregister
SØKNAD
CHAT
Ønsker du å fullføre søknaden senere eller på en større skjerm? Vi lagrer søknaden din i 7 dager, og sender deg en e-post med en lenke til å fortsette.
SØK LÅN NÅ